Jucc honlapja
ra
 
Hrek

Az oldal frisslt (09.04.-n) az albbiakkal:

.:Savaria Karnevl 2008:.

.:Nyitrs osztlytali (2008.09.03.):.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Kpek
 
Egyebek
 
Sulihoz pr dolog
Sulihoz pr dolog : A filozfiai gondolkods fontossga a fogyaszti trsadalomban

A filozfiai gondolkods fontossga a fogyaszti trsadalomban

admin  2005.02.24. 12:59

filozfia hzidolgozat...

A filozfiai gondolkods fontossga a fogyaszti trsadalomban

 

 

   

         Az embei ltformt alapveten kt nagy csoportba oszthatjuk: rucikk ltforma, s a szemlyes ltforma. A XXI. szzadban sajnos az rucikk ltforma kerlt eltrbe. A hv emberek egyre kevesebben vannak, s a gyenge hit emberek knnyen rabjaiv vlhatnak a fogyasztsnak.

  

          A fogyaszti trsadalom egy talakt rendszer: alakt minket s viselkedsnket. Teljesen mindegy, hogy hov tekintnk-magunkra, msokra vagy a trsadalom egszre-, a szemlyes valsgra mindig rnyomja blyegt a mindent betlt s mindent elznl rengeteg trgy, legyen sz elltsunkrl, megvsrlsukrl, felhalmozsukrl vagy a hozzjuk val viszonyunkrl. Ugyanakkor informcis rendszer is: megmondja, milyenek legynk, s elmondja azt is, milyen legyen a vilgkpnk. Hatsa letnk minden egyes mozzanatban jelen van, s minden egyes mozzanat viszhangozza s tkrzi a tbbit. Az egynek „n-vesztse” prhuzamosan jelenik meg a kzssg s az emberi kapcsolatok felbomlsval. A szemlyes s az emberek kztti zavarok visszatkrzdnek a trsadalmi s a gazdasgi szfrban is. ltalnosan elfogadott minden szemlyes dolognak az elvesztse, az emberi vgyak pedig mrtktelen birtoklsi knyszerbe torkollnak.

           Ha kulturlis letnk rsos dokumentumaihoz fordulunk, a mdinkhoz; magazinjainkhoz, jsgainkhoz; hseinkhez s hsninkhez, egy zavarba ejt magyarzat knlkozik: az „ember vge” s az n dekonstrukcija, amirl a posztmodern gondolkodk harsognak, nem ms, mint a fogyaszti lt filozfiai kifejezdse, amelyben a szemlyessg eltnik. Minl inkbb msok ltal is lthat trgyak birtoklsval s felsznes gyzelmekkel akarjuk bizonytani nazonossgunkat, minl mohbban akarjuk nevnket belegetni mindenbe, amit csak fel brunk halmozni, minl inkbb ragaszkodunk a klssgekhez s a divathoz, annl kevesebbet tallunk a felszn mgtt. Sokan azok kzl, akik a legtbbre vittk az anyagi javak felhalmozsban, azt panaszoljk orvosuknak, hogy elvesztettk minden kapcsolatukat nmagukkal, hogy a siker cscsn csalnak rzik magukat, s hogy sajt emberi rtkk legfbb szimblumv a pnz vlt. A felszn alatt pedig rmiszt r ttong. Erre a felismersre azokban az igaz, magnyos pillanatainkban jutunk, amikor vgre megsznnk termelni, fogyasztani, rtkesteni vagy vsrolni. Amikor valaki nkezvel vet vget letnek, a szemlyisg pusztulsa jval megelzi a tnyleges hallt. Pusztulsunk akkor veszi kezdett, amikor befszkeli magt gondolatainkba a tvhit: „ az vagy, amit megeszel, amit megptesz, amit megvsrolsz”.

          Magnyos nnk ell rgeszmsen s trelmetlenl meneklnk a munkba, a termelsbe. Gyakran gy tnik, hogy kptelenek vagyunk meglni a jelen pillanatot, mikzben gy rezzk, hogy semmire sincs idnk. Miutn semmit sem tudunk kezdeni a sajt bels letnkkel, kptelenek vagyunk arra is, hogy msok lelki letvel foglalkozzunk. Nem vagyunk kpesek a msik szmra feltrulkozni, mert sajt magunkat sem ismerjk. Ugyangy alkalmatlanok vagyunk msok szemlyes mivoltnak befogadsra is, hiszen a magunkval szemben is rzketlenek vagyunk. A mindenre elsznt ruzrek klnben is jra meg jra bztostanak bennnket arrl, hogy az termkeik mlyebb vigaszt nyjtanak, mint az emberek tehetik.

          A fogyaszti trsadalom talakt rendszer. Edzplya, ahol megtantjk a sztesett kapcsolatokkal val egyttlst. Az egyeslt llamokbeli zletemberek nyolcvant szzalka 45 rnl tbbet dolgoznak hetente. Nyolcvanegy szzalkukat ri stressz, negyvennyolc szzalkukat naponta. Nyolcvankilenc szzalk visz haza munkt. Havonta tbb mint egy htvgt munkval tlt hatvant szzalkuk. Negyvenkt szzalkuk nem olvas fel gyerekeinek. tvenhrom szzalk hetente kevesebb mint kt rt foglalkozik a gyerekeivel. Mindezek a Source Priority Management System nev cg adatai.

          A mdia-kultra is ostromolja a kapcsolatokat, s nem csupn a kzlsek tartalmval, amelyek oly gyakran lealacsonytjk a legmeghittebb dolgokat, hanem azzal a szinte parancsol ignnyel, hogy r figyeljnk. Amikor ppen nem termelnk vagy fogyasztunk, akkor a tvt bmuljuk. lnk, ismt csak passzvan, mint a trgyak. Az erszak, s az erszakossg eluraltk a mdit. Gyakran a legnpszerbb filmek s televzis programok a legerszakosabbak, s a legrombolbbak. A szrakoztat msorok hatrtalan kpzelerrl tanskodnak, ami az emberi test ronglsnak s elpuszttsnak mdjt illeti. Kulturlis letnkben mr teljesen megszokott a szexulis erszak ltvnyos s brutlis mutogatsa, amit –a szlsszabadsg nevben a jelensget vdelmez-jsgokban le sem lehetne rni.

          Amikor a vsrls vlik meghatroz filozfiv s letsluss, a trsadalomban az elszemlyteleneds valamennyi formja-legyen az erszak vagy lealacsonyts rvn- ugyanezt jelenti. Az emberek az erforrsok s az eszkzk szintjre sllyednek a profit, a „megvilgosodott” n, a nemzeti rdekek vagy a puszta lvezet jegyben. Folytatjuk a dohnyipar tmogatst, pedig kzel flmillian halnak meg dohnyzssal kapcsolatos betegsgekben.

          A peremre szorultak a betegek, a haldoklk, a szegnyek, s az idsek, pedig k tanthatnnak minket. Mi azonban tagadjuk hogy szksgnk volna tanulsra. Taln a Buddhrl szl egyik trtnet egyike mutat r a legjobban erre az ellentmondsra. Fiatal volt, gazdag s boldogtalan. Szlei mindent megadtak neki, s vtk mindentl, ami megzavarhatta volna nyugalmt. Mg hintja ablakainak bels tblira is gynyr kpeket festettek, nehogy ltnia kelljen a vilgban az t krlvev fjdalmat. Aztn egy szp napon, mint pp keresztlvittk birodalmn, kinyitotta a hint ablakt, s megltta a „ngy kpet”. Elszr persze meg sem tudta nevezni, hogy mit lt. Embereket ltott, amint lelmet kerestek, ahogyan halottaikat gyszoltk, betegeiket poltk, s amint szembenztek regsgkkel. A kocsis mondta meg neki az egyes kpek nevt. s Buddha otthagyta birodalmt. Utazsa sorn eljutott a Bo fhoz, ahol megtapasztalta a megvilgosodst. Tekinthetjk-e  a Buddha trtnett a magunk trtnetnek? Lehetsges-e hogy az „rmtelen gazdagsg” npe akkor tudna leginkbb megvilgosodni, ha-legalbb ksrletkppen-megnyitn szvt a trsadalom perifrijra szorultak szmra? A szemlyes lttl val mdszeres elidegeneds utols fzisa a szegnyek s a srltek panaszaitl val elzrkzsunk.

           A problmk, amelyekkel szembeslnk, szorosan sszefggnek egymssal, hiszen a fogyaszti trsadalom s annak rtkei tartjk ssze letnk szvett. Azzal, hogy tapasztalsunk minden rszlett egy jelentst s rtelmet nyjt kerethez kti, a fogyasztisg a legkitntetetteb vilgnzett vlik. Gyakorlatilag valss, amelyet sajt filozfia tmogat, s amely kialaktja sajt mkdsi szablyait. Ez a felismers segt megrteni szemlyes letnk torzulst, amely mg a tudsunkat, akaratunkat s tetteinket thatja. Mi tbb, azt is knnyebb lesz beltnunk-miutn tallkoztunk Krisztussal s az megvltott, szemlyes letvel-, hogy brmi legyen is vlasztsunk, annak kizrlagosnak kell lennie. Ez nem csupn magnletnket s emberi kapcsolatainkat, de trsadalmi, politikai s gazdasgi letnket is talaktja.

           Egy „evanglium” a kinyilatkoztats knyve: olyan dnt ktf s referencia, amely valdi ltnket fedi fel. Vlaszt ad arra, hogy kik vagyunk, mit remlhetnk, hogyan cselekedjnk, mi az, ami maradand, mi az, ami fontos, mi az, ami valban rtk. Egy evanglium teht megmondja, hogy a gyakorlatban ki, vagy mi az istennk.

Az embereket ma mr nem foglalkoztatja tlzottan az ateizmus krdse. Nem az a krds, hogy hinni vagy nem hinni, rtknek tartani vagy sem, hanem az, hogy miben hinni s mit tartani rtknek

           Nem szabad sajt rtkrendszernk szigor megtlst azzal enyhtennk, hogy ms trsgek, ms orszgok sikertelensgeire mutatunk r azrt, hogy nkritiknkat kevsb sarkoss tehessk. Nem msrl, hanem csak nmagunkrl kell gondolkodnunk, s szksg esetn nmagunknak kell megvltoznunk. Nem szolgljuk az igazsgot, mg kevsb haznkat-amelyrl azt lltjuk, hogy szertjk-azzal, ha mindenron a ms orszgokban s korokban megjelen gonoszsgot hangoztatjuk, mintha ezzel feloldhatnnk a minket folytogat rosszat. Az a tny, hogy szeretem a csaldomat, st minden ms csalddal szemben elnyben rszestem, nem jelenti azt, hogy nem kell brlnom s vltoztatnom rajta, klnsen akkor, amikor veszlyben van.

           Most mr olyan orszgban lnk, amelynek kpviseli, gy tnik, azt gondoljk, hogy a vilg  lelemhinynak megoldsa nem annyira a javak kevsb egyenltlen elosztsban, hanem kizrlag a fogamzsgtl szerek hasznlatban rejlik. Olyan orszgban lnk, ahol a vrbajos rabokon s az elhajts utn letben tartott magzatokon orvosi ksrleteket folytatnak, ahol az eutanzival az llami trvnykezs foglalkozik, ahol a Legfelsbb Brsg azzal intzmnyestette az abortuszt, hogy a magzati letet magnleti s tulajdonjogi krdss reduklta. Mr most olyan orszgban lnk, ahol tbb s jobb tellel etetik a kutykat, mint amilyenhez a fld embernpessgnek egynegyede hozzjut. Tbb termket fogyasztunk fogysunk rdekben, mint egyes nemzetek annak rdekben, hogy egyltaln slyuk legyen. Az elmlt hsz vben megduplztuk a hsfogyasztst, s megnveltk a tltplltsgbl kvetkez hallos egszsggyi kockzatokat.

           Az rucikk ltforma kiemelked rtkeit a termels, rtkests, s fogyaszts jelentik. Ezek az rtkek mintegy erklcsi lencseknt szolglnak, s arra kondicionlnak bennnket, hogy ezen keresztl tekintsnk sajt letnkre s jelentsgnkre. m mindez nem csak sajt nbecslsnket rinti mlyen, hanem az emberi viselkeds alakulst, az emberi tudst, valamint az emberi rzelnmeket. Illuzi ldozatai vagyunk, mert abban a hitben ringatnak bennnket, hogy elvek irnytanak, nem pedig a profit. m ha mind szintk lennnk nmagunkhoz, akkor beismerhetnnk, hogy valjban az ru-erklcs kvnalmai szerint lnk. Piackpes dolgokat fogyasztunk, s piackpessgnk vsrlernk fggvnye. tleteket, cska lelmiszert, hreket, a legjabb felesleges manyag bigyt vagy ppen ms szemlyeket fogyasztunk. Gyakorlatilag brmi eladhat, amire mestersgesen szksglet teremthet, majd pedig egy piackpes ruval azonosthat. Emberi vgyakozsaink enyhtsre csupn „tbb” termket, esetleg az „j, fejlettebb” vltozatot knljk neknk. gy indt minket mg nagyobb mrv vsrlsra az elad, egyre extravagnsabban kiagyalt gretekkel. A fogyaszts teht nem csupn gazdasgi tnyez. „letmdd” nvi ki magt, fggsgg.

           Ha azt kpzeljk, hogy az zenetradat nincs hatssal rnk, figyeljk meg alaposan, hogyan nznek tvt a gyerekek, hogyan irnytjk, s manipulljk rtkeiket, zlsket, kvnsgaikat, hogyan gyzik meg ket arrl, hogy nem lhetnek boldogan, ha meg nem kapjk karcsonyra a legjabb kacatot. Ha nem lennnak hatkonyak a reklmok, nem kltennek rjuk vente szznegyvenmillird dollrt. Ilyen kltekezs mellett azok az lltsok, amelyek szerint az erszakos vagy banlis tvmsorok nincsenek hatssal a gyerekek viselkedsre, meghkkenten sekklyesek. St, mintha szndkosan akarnk megtveszteni az embereket. A Dl-kaliforniai Egyetemen vgzett kutatsok szerint az alapfok kpzsben rszt vev fiatalok, ha sokat nzik a televzit, a szbeli kifejezs kpessgt kivve minden tren visszafejldnek. Ms felmrsek a tvnzs hatsra a gyerekeket erszakosabbnak talltk kapcsolataikban, passzvabbnak kockzatvllalsi hajlamukban s nll cselekvskben, hiperaktvabbnak idegrl tevkenysgekben, s visszafolytottabbnak az let meglsnek s lvezsnek tern. nrtkelsnket, nismeretnket, nelfogadsunkat s viselkedsnket legifjabb veinktl fogva rucikkszer formkba knyszertik. Az vodskornl fiatalabb gyerekek bren tlttt idejknek tlagosan 64 szzalkt televzis vetlkedk, szappanoperk, gyorsttermek ltal szponzorlt rajzfilmek vagy fusztrl hats reklmok nzsvel tltik. Utbbiak azt hivatottak elhitetni velk, hogy k valjban megvetend szerencstlen kis lnyek, akiknek egyetlen eslye a bkre s boldogsgra, ha termkeket brtokolnak s fogyasztanak.

           A kritika s a valdi vltozs arra szltanak, hogy szmosan szemlyes ellenllst indtsunk az rucikk ltforma rtkeivel szemben, amelyek ppen gy jelen vannak intzmnyes struktrinkban, mint az ezeknek ellenllni igyekv forradalmi mozgalmak felszabadt trekvseiben. Trsadalmunk klnbz szegmensei kzs nevezje az erbe, knyszertsbe s erszakba vetett magtl rtetend hit.

           Ha egyszer az ember nrtkelsnek mrcje az, amit brtokol, akkor az uralkod kultra mtoszt kmletlenl a materializmus, a brtokls, a fogyaszts, a vsrler, a versengs s a hatkonyabb gazdasgi kizskmnyols fogja meghatrozni. Ez az „evanglium” megakadlyozza azt, hogy kielgtsk, vagy akr csak meglssuk egy nemzet, kzssg, felebart, st mg a lbunknl knyrg szegny ignyeit is. A trgyakat szrevesszk, azrt, hogy hasznljuk ket. Az ellensget szrevesszk, hogy legyzzk. A szemlyeket mr nem ltjuk. Dolgokat ltunk. A dolgok pedig, akr csak a blvnyok, holtak.

           Az rucikk ltforma sok tekintetben „vilgnzet”. Egyfell a vilgrl alkotott ltsmd, az, ahogyan ennek a vilgnak a rszeit ltjuk; nmagunkat, testnket, msokat, cljainkat s kiteljesedsnket, lehetsgeinket is belertve. Sznezett veghez hasonlthatjuk, amely minden ltalunk ltott trgyat elre meghatrozott megvilgtsban mutat neknk. A szr azonban esetnkben nem csupn vizulis termszet. Az rucikk ltforma minden tapasztalatunkat megszri; minden rzsnket s viszonyltsunkat, rzelmnket s ksztetsnket, rzkelsnket s viselkedsnket.

           Az emberi szemly eltrgyiastsa szntelen s mindentt jelen lev, mivel tapasztalataink s vrakozsaink teljes kre csupn a vgs trgyszersg megerstsre szolgl, s az rucikk ltforma rtkeit egy erteljes gazdasgi dogma mdijval legitimlja s ersti; reklmhadjrataival, a televzi, a rdi, a zene s a mvszet rtkforml eszkzeivel. Arra nevelnek s szoktatnak bennnket, hogy dolgok gyannt viselkedjnk, gondolkodjunk s teremtsnk kapcsolatokat. A dologszer tuds s a dologszer viselkeds azutn igazolja s legitimlja az erszakot s az uralkodst mint a hatalom s a brtokls emberi problminak megoldst; az elktelezds nlkli, mechanikus szexualitst pedig mint az emberi rzelmek megoldst knlja.

           Az rucikk ltforma evangliuma fentebb emltett megnyilvnulsainak htterben az emberi szabadsg sszehangolt s mdszeres megtagadsa ll. Szabadsgon az ember elktelezdsre vagy nmeghatrozsra val kpessgnek adomnyt rtjk, amely nismeretnk s nmagunktl val gondolkodsunk korltozott kpessgein nyugszik. Ha az emberi tudst lersra, manipulcira s ellenrzsre korltozzuk, a szabadsg lehetsgt automatikusan kizrjuk. Ha az emberi viselkedst a flelem, az uralkods, az erszak s a mechanikus szexualits medrbe knyszertjk, a szemlyes szabadsgok klcsns egymshoz viszonyulst akadlyozzuk meg. Ha a tudomnyossgnak megengedjk, hogy az emberi tevkenysgeket vak, kls okokra vezesse vissza, a szabadsg mindenfajta trgyalst mdszertanilag elnyomjuk. Ha meneklst s hedonizmust vlasztunk kulturlis idelknt, a szabad elktelezdst zrjuk ki. Ha pedig a remny, a hit vagy a szeretet lehetsgt tagadjuk, akkor valjban a szabadsg gyakorlst tiltjuk meg, ami pont ezeknek az elfelttele. Az rucikk ltforma valjban azokat a tulajdonsgokat nyomja el, amelyek a legmlyebben s leginkbb sajtsgosan emberiek. A szemlyek gy viszonyulnak a dolgokhoz, mintha azok szemlyek volnnak; a szemlyekhez pedig -belertve nmagunkat is- gy, mintha dolgok lennnek. Mivel nmagunkat rucikkeink kpre formljuk, pont embersgnktl fosztjuk meg magunkat. rucikkekk zsugorodva elvesztjk az emberi kapcsolat mlysgeit. Mr nem ltunk, s hallunk igazn gy, mint rzkeny nk s frfiak. Nem is beszlnk gy, hiszen a betpllt informci jra kimondsa a dolgunk. Nem jrunk szabadsgban, mert gzsba kt az, ami van. Ide vezet a blvnyimds. Azok, akik blvnyokat ksztenek s azokba helyezik bizalmukat, olyanokk is lesznek, mint a blvnyaik.

 

 

           Amikor „szemlyes ltformrl” beszlnk, akkor a frfiak s nk kitntetett szemlyknt trtn felismersre s megbecslsre utalunk. E szemlyek alapvet egynisge elktelezett, szvetsgi kapcsolatban valsul meg. A szvetsgi kapcsolat: szabad, ntudatos gondolkodsra s nuralomra kpes lnyeknek az ntadson alapul klcsns elktelezdse. A szvetsg, mint nmagunk szabad odaajndkozsa, grete, csak ilyen szabad lnyekre jellemz vons. Filozfusok s vallsi gondolkodk hangslyoztk az emberi tudatnak e „fomjt”; vgs soron mgis Jzus Krisztusban a legteljesebbeb kinyilatkoztatott szemlyes ltformrl szlunk gy, ahogyan mi a trtnelemben, a hagyomnyban, az rsokban, a hvk kzssgi gyakorlatban s szemlyes tapasztalatunkban tallkoztunk Vele. Az, hogy az pldja fel fordulunk: a hit cselekedete –olyan szabad emberi cselekedet, amelyet nem tesz szksgszerv sem a logika, sem a trtnelem, st, mivel egy msik szemllyel trtn tallkozs alapjn ll, bizonytalansggal s kockzattal jr. ppen gy hisznk Benne, ahogyan hisznk egy msik szemlyben, vagy ennek a msiknak az irntunk tanstott szeretetben. De hitnk szerint benne kaptunk teljes kinyilatkoztatst arrl, mit jelent egszen Istennek s egszen emberi szemlynek lenni. Jzus Krisztust mint teljes egszet kell megkzeltennk- nem gy, mint elszigetelt szemlyes tapasztalatok valamifle kombincijt, sem gy, mint hogyha csak dogmk megtesteslse lenne, sem mint moralizl szvegek puszta sszefoglalst, sem hv kzssgben l trtnelmi tnyt. s nem elszigetelten sajt trtnettl, sem pedig a mi trtnetnktl, akik keresztnyek vagyunk. Mindezeket a szempontokat figyelembe kell vennnk, ha Jzussal mint teljes szemlyes valsggal akarunk tallkozni.

           Azt is fontos megjegyeznnk, hogy a szemlyes ltforma nem a katolikus egyhz eljoga, sem a keresztny egyhzak, vagy akr brmilyen kinyilatkoztatson alapul valls. A szemlyes ltforma brhol s brmikor megmutatkozhat s nylvnvalv vlhat, ahol emberi lnyek hsgesek szemlyes mivoltukhoz. Ugyanakkor legalbb enyire igaz, hogy az egyhzi szemlyek vagy keresztnyek nem szksgkppen jelentik Krisztus kinyilatkoztatsnak legteljesebb megtestestst. A keresztnyek olykor notrius mdon szakadnak el sajt szemly mivoltuktl, csakgy, mint Krisztus Uruktl. Mi tbb, egy adott trtnelmi s trsadalmi helyzetben l hv ppgy kiszolgltatott a trtnelem s a trsadalom krsgainak, mint a nem hvk.

A Jzus Krisztusban kinyilatkoztatott szemlyes ltformval val tallkozsunk lethelyzetnk, nmagunkrl alkotott felfogsunk s ltalnos vilgfelfogsunk sszefggsben valsul meg. A kinyilatkoztats nem vkumban keletkezik, s nem is vkumban jut el hozznk; a trtnelem kzvetti szmunkra, a nemzet, az egyhz, a kultra, valamint sajt emberi letutunk rvn.

           Egy adott gazdasgi, politikai rendszer, a termelsi s a hatalmi viszonyok hlja mind a kulturlis valsg rsznek tekinthet. ppolyan szimbolikus formk, mint az irodalmi s malkotsok. rtkek kifejezi, hordozi, tovbbadi. Szellemi-pszichikai problma keletkezik, amikor az emberinek rszt kpz kultra az l, termel emberektl fggetlenedik, a teljessggel emberinek csak egy rszt fejezi ki, s uralkodik az tmagt ltrehoz embereken. Ilyenkor az ember szolglja a kultrt, s nem a kultra az embert. Hitbli s vallsi problma keletkezik, amikor a vgs rtelem, jelentsg, cl vagy beteljesls  lnyeges elemeit letnkben az emberi szksgletek, clok, vagy Isten kinyilatkoztatsa helyett a kultrnak egy bizonyos kifejezdsi formja diktlja. Fontos, hogy brmely adott kultrt olyan szempontbl vizsgljunk s brljunk, amelyben az embersg s az emberi lehetsgek fontosak, nem pedig jelentsgk egy tredkrsze. Frfiak s nk let- s munkakrlmnyeinek vizsglata kzben gymlcsz az adott kultra hitelessgt, embersgessgt, szellemisgt felmrni; miknt mutatkozik meg benne az emberi szksgletek teljessge, hogyan vlaszol minderre. Az emberi termszet egyedisge, szksgletei s kpessgei olyan kultra utn kiltanak, amely fenntartja, kzvetti s ersti az emberi kapcsolatokat. Szemgyre vehetjk emberi valnkat, azt, hogy mik vagyunk. Az egsz emberi fajra jellemz kpessgeinket, melyeket minden kultrban felfedezhetnk, s amelyek megklnbztetnek minket minden nem-emberitl. Ez jutott neknk; ezek vagyunk, mivel emberek vagyunk. Ez alakult ki, de nem a kultra hozta ltre. Tlmutat a kultrn, s nem lehet semmilyen konkrt kultrba gymszlni. Ez a mi szemly mivoltunk: egyedisgnk a tudsra s szeretetre val kitntetett kpessgnkben gykerezik.

 

           Nem csupn arra kaptunk meghvst, hogy a fogyaszti trsadalom taposmalmbl kiszlljunk, hanem arra is, hogy hitet tegynk Krisztus kvetse mellett. az, aki kinyilatkoztatja neknk, kik is vagyunk valjban: nem eldobhat trgyak, amelyeket keznk alkotsaknt ltrejtt holt blvnyokhoz lehet mrni, hanem ptolhatatlan szemlyek, akiket a kzssgben lv Isten sajt kpmsra teremtett, s adott hatalmat neknk arra, hogy isteni letben: a Jzus Krisztusban megvalsul szemlyes emberi ltformban rszt vegynk.

                                                                                                 / Cavanaught /

 

 
Blogom

 
Vendgknyv

 
rj nekem e-mailt!

 
Ltogatottsg
Induls: 2004-06-21
 
Linkek
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros